חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד בעלי מוגבלות וליקויי ראייה מזמינים תורים באינטרנט?

מרבית האתרים במדינת ישראל אינם מודעים לחשיבותה של הנגישות באינטרנט.  מדובר בבעיה נוראית במיוחד בקרב האתרים הכוללים שירותים ציבוריים, שכן חייבים בסיפוק שירות ההנגשה לכל אדם ללא התחשבות בשיקולים מסחריים. במדינת ישראל חיים נכון להיות כמיליון וחצי ואף יותר אזרחים המוגדרים כבעלי מוגבלויות וביניהם גם מספר לא מבוטל של אזרחים המוגדרים כבעלי מוגבלויות מחמירות. מדינת ישראל מחזיקה במצב ייחודי מאחר ואחוז גבוה מבעלי המוגבלויות הם של נפגעי מלחמות ופיגועי טרור. במהלך השנים נאבקים מגוון של ארגונים למען פתרונות הנגשה של אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות. על מנת להגן על החופש והכבוד של בעלי המוגבלויות נקבע בשנת 1988 חוק שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, מטרת החוק הינה לאבטח את זכותם של בעלי המוגבלויות לבצע פעולות שונות באופן מקוון בחברה באופן עצמאי. שכן, לארך השנים החלה התקדמות בכל הקשור לנושאי ההנגשה לבעלי המוגבלויות לרבות בתחומי הנגשת אתרים באינטרנט. כיום קיימת דרישה בתעשייה לאנשי מקצוע המתמחים בנושא הנגישות.

תקנות להנגשת אתרים באינטרנט

נגישות לבעלי מוגבלויות באתרי אינטרנט נכנסו לתוקף בשנת 2013. תקנות הנגישות מתייחסות עבור אתרי האינטרנט של רשויות ממשלתיות וציבוריות אך למעשה תקפות למרבית סוגי האתרים הקיימים ברשת בדגש על אתרים המציעים שירותי זימון תורים באינטרנט. ובכלל, כל הנושא הסובב סביב קביעת תור לבעלי מוגבלויות הינו חשוב ובעל ערך רב עבורנו ולכן חשוב להקפיד על ביצוע שירות ההנגשה לאתרי האינטרנט השונים. תקנות ההנגשה חלות גם על אתרים אשר מיועדים לגלישה דרך הטלפון בלבד. המחוקק קבע תקן לנגישות של מכון התקנים הישראלי, אשר מבוסס על התקן הבינלאומי של ארגון W3C.

פרמטרים חובה בהנגשת אתרים

אתר נגיש מתאפיין במספר דגשים עיקריים:

• שימוש בתוכנה לקורת הקראת הטקסט על המסך – כיום, אנשים אשר סובלים מליקויי ראיה משתמשים באמצעות תוכנות הקראת מסך שונות על מנת להקל על קריאת הטקסט בעמוד. בזמן זימון תורים לליקויי ראייה למשל, ניכר כי מדובר בטכנולוגיה הכרחית ואף מצילת חיים. חשוב כי כל התוכן והאינטרקטיביות הכלולים בדף יהיו מובנים ומתואמים לתוכנת קורא המסך. התוכנה למעשה מאפשרת לאנשים הסובלים מלקויות ראיה קשות לצרוך את השירותים הנמצאים באתר בין אם מדובר בהזמנת תור און ליין ובין אם מדובר ברכישת מוצרים ברשת.

• ניווט ברחבי אתרי האינטרנט השונים בעזרת המקלדת – מרבית האנשים לא יכולים לבצע שימוש בעכבר על מנת לנווט ולהשתמש באתר שלכם. הם יצטרכו לעשות את כל פעולות העכבר הכוללות גלילה לחיצה וניווט ברחבי האתר באמצעות מכשיר מסייע או לחילופין באמצעות המקלדת. ישנם כללים ברורים במהלך ניווט באמצעות מקלדת ועל כן חשוב כי האתר יהיה נגיש ומותאם לניווט מסוג זה על פי פרמטרים היררכיים מדויקים.

• הנגשת האתר לאוכלוסיית כבדי השמיעה – כל קטעי הוידאו המוצגים באתר או לחילופין כל שיר או צליל שמתנגן בעת ביקור באתר אינטרנט – חובה עליו להיות מונגש. לצורך הדגמה הנגשת סרטון וידאו למען כבדי שמיעה מתבצע בעזרת הוספת כתוביות בהתאם לנאמר בסרטון.

ביצוע הנגשה ללא כתיבת הצהרה

חלק מבתי העסקים אכן מציעים שירות הנגשה חלקית ברחבי אתר האינטרנט העסקי שלהם, אך לא מוסיפים הצהרת נגישות לתוך האתר. חשוב לציין כי הוספת הצהרת נגישות באתר תחשוף בפני הגולש אילו שינויים בוצעו, והאם ישנו חוסר מסוים יכולים לפנות הגולשים לבעל האתר ולהציע לו מספר שינויים נוספים אשר יקלו עליהם בעת השימוש בו. שירות נגישות לאתרים לבעלי מוגבלויות צריך להתבצע על ידי חברה אשר תחום עיסוקה העיקרי הינו נושא ההנגשה על מנת לוודא כי כל אדם עם מוגבלות יוכל להיעזר באתר זה.

לסיכום, חוק ההנגשה לאתרי האינטרנט ברשת הינו חוק הכרחי, חשוב ומבורך. יחד עם זאת ישנו ספק רב בכל הנוגע להחלתו בצורה תקינה, מקצועית ונכונה בקרב אתרים של בעלי עסקים שונים במדינת ישראל. עקב הסיבה העיקרית של חוסר באנשים מקצוע אשר יבצעו את אכיפת חוק ההנגשה, ולכן ניכר כי בעלי העסקים השונים מהססים או לחלופים מעדיפים למנוע צורך בהוצאה כספית נוספת אשר אינה מניבה להם תשואה כלכלית. במידה ועד כה לא ביצעתם הנגשה באתר שלכם בהתאם לתקנות – זכרו כי מדובר במעשה אשר יחשוף וינגיש את אתר האינטרנט שלכם לקהל יעד רחב הרבה יותר ועל כן להגיע לשיעור גבוהה יותר של לקוחות פוטנציאליים לעסק שלכם.

5/5 - (1 vote)

לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בהזמנת תורים אונליין?

ניתן להשאיר פרטים וננסה לעזור לך!

error: תוכן זה מוגן!